Hello, goodbye - Reisverslag uit Madras, India van Renske Boo - WaarBenJij.nu Hello, goodbye - Reisverslag uit Madras, India van Renske Boo - WaarBenJij.nu

Hello, goodbye

Blijf op de hoogte en volg Renske

23 April 2015 | India, Madras


Vanakam!!

Ik ben al meer dan een week terug in Anbu Illam en ik ben weer helemaal gelukkig :) Dit is toch echt mijn thuis en het meisjeshuis voelde toch een beetje als uit logeren gaan.

Ik had al een paar dagen staan loeren naar de fiets die in de tuin stond en vroeg uiteindelijk aan een van de sisters of ik een rondje mocht gaan rijden.
Al een paar keer ben ik in de tuktuk van Anbu Illam naar Saranalaya gereden en heb ik goed naar buiten gekeken. Dus probeerde ik fietsend de weg naar 'huis' te vinden. Het lukte!!! Ik heb een goede plattegrond in mn hoofd haha :)
Een paar jongens waren thuis, de rest kwam in groepjes net uit school. Ze waren zo verbaasd haha. Maar t was wel ff fijn om ze weer te zien!! Had ik ff nodig ;) Ik was er maar een half uurtje, want ik wilde de sisters niet laten wachten met lunchen. Het ritje met de fiets is een kwartier. Wow, het is echt geweldig om hier in India te fietsen!! Het is zo druk op de weg!! Ik racete lekker overal tussendoor en probeerde vooral niet te vergeten om links te blijven rijden ;)
Elke dag daarna heb ik wat gefietst en de kaart in mn hoofd uitgebreid ;)
Met de meisjes heb ik dagenlang hard geoefend voor de optredens die we gaven voor de verjaardag van sister Elizabeth. Op de een na laatste dag voor mijn vertrek werd t gevierd. Ik werd door de meisjes opgemaakt en aangekleed... Volgens brother Oswalt zag ik eruit als de bekende indier Osma Yasmin, een travestiet.. Haha alles voor de kinderen, toch?? ;)
Ik heb t hoe dan ook heel erg leuk gehad en de meisjes beter leren kennen :) Het afscheid was dan ook best wel moeilijk!! De meisjes en sisters wilde zo graag dat ik langer bleef!! Ik heb ze een foto met mij gegeven, een rosaryketting en een gebedsarmbandje. Ook heb ik ze gezegd dat ik elke week langskom en ik ze echt niet vergeet. Daar zijn ze namelijk heel erg bang voor...

Vorige week woensdag heb ik dus mn tas gepakt en ben weer naar huis gegaan. Ik kwam rond 7 uur 's avonds aan met een tuktuk en de jongens waren hard aan t studeren voor hun examens. Ik ben ze allemaal ff langsgegaan :) Ik heb hun gemist maar zij mij ook en dat is superleuk om te zien en te horen. Bij mijn favoriete jongen in t huis, Sadique, stond mn hart wel ff stil. Ik had hem echt heeeel veel gemist en zei dat ook tegen hem. Hoewel hij altijd wel wat te zeggen heeft, kon hij toen geen woord uitbrengen en alleen maar naar de grond kijken.. Toen ik hem knuffelde en in zn ogen keek zag ik dat ie vocht tegen de tranen.
Al die emoties van afscheid nemen van geweldige meisjes en terugkomen bij superleuke jongens werd mij ook even te veel en in mn kamer heb ik dan ook ff lekker zitten janken :)
De jongens, die op de middelbare zitten hebben hier nu al vakantie. De kleintjes moeten nog 2 weken.
Het is echt heel leuk om ze de hele dag om me heen te hebben, maar het middagdutje van 2 tot 4 heb ik wel nodig. Ik slaap t liefst bij de jongens op de grond in de studiehal want dat is veeeel koeler dan mijn bed in mn kamer waar de zon op staat.. ;)
Eerst miste ik het comfort wel. Ff lekker op de bank chillen zit er hier niet in, alles wordt hier op de grond gedaan. De jongens hebben wel een bed om in te slapen (wel weer zonder matras ;) ), maar de meisjes slapen gewoon met zn allen in 1 kamer op de grond!
Eergisteren ben ik met father weer naar het andere jongenshuis geweest, leuk om die oudere gasten weer eens te zien, en heb daarna een eigen fiets gekocht!! Een knalroze met mandje :) Het is een damesmodel dus in juni gaat ie naar t meisjeshuis ;)
Gisterochtend ben ik dan ook gelijk weer een dagje naar Saranalaya gegaan. Gezellig!! Ik heb de meiden die al vrij hebben geholpen met Engelse uitspraak en daarna een film gekeken. Ik wilde voor t donker weer thuis zijn dus om 6 uur vertrok ik weer.

Begin mei start summercamp! Meestal gaan alle huizen met elkaar naar een locatie buiten de stad, maar door gebrek aan geld is t dit jaar anders geregeld. De basisschooljongens gaan naar Raiboram, het andere jongenshuis en de jongens van daar komen hier. Whaa ik heb er echt veel zin in!! Er worden workshops gegeven, veel gedanst en gezongen en dat met de allerleukste jongens van de hele wereld haha ;)
Ik ga de kleintjes ook een paar dagen opzoeken en de meisjes ook! Ook zei father dat ik uitstapjes mag maken met de kids tijdens het kamp :) Hello, beach, zwembad en bioscoop! ;)
Alle loombandjes zijn gisteren aangekomen. Wow wat is t een grote doos!! Thanks iedereen die wat gegeven heeft!!!! Ik ga m vanmiddag maar eens uitpakken. Ik moet van mezelf eerst mn kamer opruimen want t kan echt niet meer haha....

Wordt vervolgd...









  • 23 April 2015 - 07:03

    Sylvia De Boo:

    1 doos vind je al veel? Nog zo'n zelfde hoeveelheid is nog onderweg! Leuke vakantie bezigheid

  • 23 April 2015 - 11:12

    Xandra:

    Like! :)

  • 23 April 2015 - 12:35

    Marika:

    kus van je tante!

  • 23 April 2015 - 22:42

    Anja:

    Lieve Renske,

    je had het al gezegd in de app.
    ik ga weer aan mijn blog schrijven, nou dat heb je zeker gedaan.
    Wat een heerlijke schrijfstijl heb je toch.
    Met een beetje fantasie ben ik heel dicht bij je.
    Wat een ervaring weer, Top.
    En je eigen fiets, ik zou er niet aan moeten denken om daar te fietsen.
    Weet zeker dat ik brokken zou maken.
    En helaas heb ik in mijn hersenen ook geen plek voor topografie.
    Lang leve de tom tom,
    Maar jij doet het zonder.
    Jij blijft mijn heldin.
    Blijf genieten, en maak die kids net zo gelukkig als jij je voelt.
    Dikke knuffel van Anja

  • 24 April 2015 - 09:20

    Erna Swinkels:

    Ha lieve Renske,

    Weer met veel plezier je relaas gelezen. Gisteren sprak ik iemand die in de zomer voor een rondreis/vakantie naar India vertrekt. Natuurlijk heb ik een beetje over jouw ervaringen verteld. Heel veel succes/plezier etc. gewenst. Hartelijke groetjes. Erna x

  • 25 April 2015 - 16:52

    Gijs En Ina Kraak:

    Beste Renske,

    Fijn om je verslag weer te lezen. Je verwoordt alles zo leuk, je zou wel een boek kunnen schrijven!!
    Je hebt weer veel beleefd en doet alles met je hele hart. Veel plezier komende tijd met het summercamp!!

    Lieve groetjes,

    Ina en Gijs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renske

Ik ben 5 maanden in India om vrijwilligerswerk te doen op een straatkinderenproject en het land te zien!!

Actief sinds 29 Jan. 2015
Verslag gelezen: 723
Totaal aantal bezoekers 16062

Voorgaande reizen:

11 Februari 2015 - 20 Juli 2015

India

Landen bezocht: