Slumexperience - Reisverslag uit Madras, India van Renske Boo - WaarBenJij.nu Slumexperience - Reisverslag uit Madras, India van Renske Boo - WaarBenJij.nu

Slumexperience

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

08 Mei 2015 | India, Madras

Vanakam!

Dinsdag heb ik twee slums bezocht en die ervaring wil ik graag met jullie delen.
Ik ging samen met een groep brothers en we werden begeleid door een medewerkster van Don Bosco Chennai die in de slum werkt als vrijwilliger.
Het was een eindje met de bus richting de haven. We stapten uit voor een groot wit staatsgebouw dat streng werd bewaakt door politie. We liepen door een mooi aangelegd park. Het was het meest rustige en peacefull plekje dat ik in Chennai heb gezien. Maar toen we het park uitliepen zag ik de slum. En die is niet zo rustig en peacefull..... Echt weer typisch India: Rijk en arm zo dicht op elkaar. Heel gek.
Ingesloten door mn grote broers (ik vond t best wel een beetje spannend) liepen we naar binnen. Mijn eerste indruk was dat het heel benauwend was. Je loopt achter elkaar in een rijtje omdat de huizen zo dicht op elkaar staan. Ook was t daardoor heeeeel erg heet. Er was geen briesje wind te bekennen in de slum.
We gingen wat families langs die onze begeleider goed kent. Ze lieten hun huisje aan ons zien. Meestal een hokje van zo'n 10 m2 waar ze met de hele familie (8 personen of meer) in leven. Echt niet te doen..
Bijna alle huizen hebben wel een tv. Iets wat ik niet had verwacht. Onze begeleidster zei dat slumbewoners haast niks anders doen dan tv kijken en eten. Verslaafd zijn ze.
We kwamen aan bij een wat groter gebouwtje waar veel kinderen binnen zaten. Een paar merkten mij op en vroegen me binnen te komen (lees: ik werd naar binnen gesleurd) daar vroeg een man of ik wat wilde zeggen. Whaa, ik had echt een black out van hier tot Tokyo dus ben ik een liedje gaan zingen. Een liedje dat iedereen kent hier in Tamil Nadu. Ik kreeg alle 50 kinderen stil haha. Daarna stelde ik me nog even voor en zei ik dat ik blij was hier op bezoek te komen. Een van de brothers vertaalde wat ik zei en we vertrokken.

Voor geld gaan veel ouders hier de straat op in t centrum. Ze spelen muziek, verkopen spullen of bedelen. Ze zijn hele dagen weg en laten hun kinderen alleen thuis achter. De kinderen worden niet opgevoed en hebben geen structuur. Ze kunnen gaan en staan waar ze willen. Don Bosco Chennai zorgt voor dagopvang in de slums, waar ze kunnen spelen en ook kunnen leren.
We liepen verder de slum in. Ik werd achtervolgd door een aantal meisjes die me ook graag wilden zien dansen.. Haha ik liet ze een liedje kiezen op mn mobiel en liet mn dancemoves zien. De brothers konden niet stoppen met lachen omdat ik superwesters dans op Indiase Gana muziek. 'Kan echt niet!!' Haha

We kwamen aan bij een vrouw die haar bankrekeningen uit de kast haalde. Ze had een schuld van 240000 rupees (zo'n 3500 euro). Er werd verteld dat mensen in de slum niet weten hoe ze met geld moeten omgaan. Van sparen voor de volgende generatie hebben ze hier nog nooit gehoord. Als ze geld hebben is het de volgende avond alweer opgemaakt. En niet aan goede dingen..
Al met al viel t me minder zwaar dan verwacht. Misschien komt dat omdat ik al zo veel armoede heb gezien hier. Wel is t heftig om met die kinderen te spelen en te weten dat ze waarschijnlijk hun hele leven in de slum blijven en geen uitzicht hebben op een beter leven.. Slumbewoners zijn ook wel koppig werd mij verteld. De overheid van India bouwt flats voor ze in de buitenwijken waar ze kunnen wonen. Maar de meesten willen de slum niet uit. Ik kan t me niet voorstellen, maar het is ook wel een groep apart, een eigen cultuur hebben ze.

De jongens hier leren me slumdancemoves. Je danst met zn tweeen tegenover elkaar en haalt alle sexy moves uit de kast. Echt hoe alle sletjes in de club dansen haha. En dan doen jongens het. Het is echt hilarisch xD

Gisteren op mijn kosten naar de bioscoop geweest met alle huizen :) Naar een tamil horror/comedy whaaaahahaha. Het was oke ;) Verder nog een kerk bezocht, in t park gechillt, op een ijsje getraketeerd en gegeten in een sisterhuis. Het was helemaal leuk!! Wel mijn aandacht verdelen over 100 kids, maar ik vind t super om alle kids bij elkaar te hebben op zo'n dag :) en ik zag mn kleine broertjes (thambi) na een week weer!!! Jeeeeej :)
Morgen ga ik voor een week naar hen toe en laat ik mn grote broers (anna) achter. Ze zeggen dat ze me niet laten gaan haha we shall see ;)

Wordt vervolgd...

  • 08 Mei 2015 - 22:41

    Han:

    Jeetje Renske, wat een heftige ervaring weer. Mooi om te lezen en een beetje met je mee te mogen leven.

    Dit is echt een ervaring die je later nog aan je kleinkinderen gaat vertellen :-)

    Ben benieuwd naar je volgende blog. Veel plezier bij je kleine broers.

    Groetjes, Han

  • 09 Mei 2015 - 11:39

    Erna:

    Tjonge Renske, ik krijg weer allerlei beelden bij het lezen van je verhaal. Wij hebben toch ook echt geen idee hoe het ook kan (wel een beetje, maar toch ook niet). Wat een contrasten kent onze wereld. Weer heel veel succes/plezier bij je volgende onderneming(en). X

  • 09 Mei 2015 - 16:01

    Oma V.:

    Weer een hele ervaring Renske ! Fijn dat je het met ons wilt delen. Ook daar ben je weer helemaal jezelf. Ik vind het knap hoor.
    We genieten ook van je manier van schrijven. We beleven het een beetje mee.(klein beetje).
    Veel plezier nog in deze zomervakantie !.
    Liefs van opa en oma.

  • 09 Mei 2015 - 16:37

    Annet:

    Lieve Renske, ik blijf ademloos je verhalen lezen, wat een ervaringen, wat een bijzondere tijd voor je.
    Geniet er nog even van en we blijven hier in Rotterdam met je mee leven!
    Liefs van Annet en JW en natuurlijk onze meiden Iris en Merel

  • 09 Mei 2015 - 20:23

    Anja:

    Lieve Renske,

    Het is ook maar goed dat je het steeds van je af schrijft,
    Ja onvoorstelbaar.
    Ik moest gelijk aan die film denken van Slumdog Millionairs
    Als je die nog niet hebt gezien moet je dat doen wanneer je tijd hebt
    of weer in Nederland bent.

    Blijf lekker genieten.
    Blijf werken aan je moves

    haha

    En ik blijf trots op je

    Liefs

    Anja

  • 10 Mei 2015 - 20:34

    Ina En Gijs Kraak:

    Beste Renske,

    Goed dat je je ervaringen in de slums wil delen met de lezers van je verslag. Zo zien wij de vele verschillende kanten
    van de plekken die jij bezoekt en waar je overal probeert een beetje licht en blijdschap te brengen
    door je aanwezigheid. Ga zo door!

    Groetjes van ons.
    Gijs

  • 29 Mei 2015 - 23:23

    Sylvia:

    Hé Renskedeboo.waarbenjij.nu ?????? ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renske

Ik ben 5 maanden in India om vrijwilligerswerk te doen op een straatkinderenproject en het land te zien!!

Actief sinds 29 Jan. 2015
Verslag gelezen: 543
Totaal aantal bezoekers 16058

Voorgaande reizen:

11 Februari 2015 - 20 Juli 2015

India

Landen bezocht: