Chiapatti, chai, frietjes en pannenkoeken - Reisverslag uit Madras, India van Renske Boo - WaarBenJij.nu Chiapatti, chai, frietjes en pannenkoeken - Reisverslag uit Madras, India van Renske Boo - WaarBenJij.nu

Chiapatti, chai, frietjes en pannenkoeken

Blijf op de hoogte en volg Renske

18 Maart 2015 | India, Madras


Vanakam!!

Jullie hebben even moeten wachten, maar hier ben ik weer :)

Ik krijg veel vragen over t eten hier.. Is het lekker? Is het heel erg heet?? Eet je alleen maar rijst??? Ja, nee en nee haha zo dat hebben we ook weer gehad.. ;)

Er is een vaste kok in t huis en hij kan echt supergoed koken. De jongens eten apart in de grote zaal, op de grond. Ik eet
in de eetkamer, aan tafel :) Alleen als we rijst eten, eet ik nog met mes en vork. Al t andere eet ik met mn handen. Één hand om precies te zijn, alleen de rechter. Soms is t mij te moeilijk en gebruik ik mn linker ook eventjes sssssttt ;)

In de ochtend eet ik meestal roti, chiapatti, dosa(allebei hartige pannenkoekjes) of idli(een soort rijstballen, maar dan anders... ;) ), allemaal met sambar (een prutje van aardappel en wat groentes). Ik eet weinig vlees hier en als ik t eet is t voornamelijk bot met een velletje haha..

'S middags eet is altijd rijst. Gewoon witte rijst met een papje.

In de avond eten we altijd t meest uitgebreid: rijst op een speciale manier klaargemaakt, chiapatti, dosa, chutney, sambar. Lekker!!!!

Ik moet wel goed opletten dat ik geen groene pepers in mn mond stop! Dat is me al een paar keer gebeurd en dat was geen pretjeee whaaa!!! Na brood met jam, chocola en een sinasappel gaat t dan wel weer pfoe ;)

Wat hier ook zo lekker is, is de chaitea!! Dat is thee met melk en kruiden. Als alle jongens terug zijn van school drinken we om 6 uur thee met iets lekkers. Soms zoete rijst, soms koekjes :)

Vorige week was een van de fathers jarig. Hij had duidelijk gemaakt niks te willen doen aan zn verjaardag, maar daar luisterden we niet naar. Jan-Gijs en ik hadden met 6 andere jongens een dans ingestudeerd en ik heb de jongens 'Er is er een jarig' geleerd ;). Er was nog een Nederlands tintje die dag... Pannenkoeken!!!! 4 uur lang hebben JG en ik staan bakken. Gelukkig niet voor niets. De jongens vonden t heeeeeerlijk :)

Vorige week zijn we ook eindelijk (na een maand!!!) gaan shoppen!!! Met een tuktuk werden we naar een van de grootste shoppingmalls van Chennai gebracht: zo'n 30 min rijden.
Opeens waanden we ons weer in de westerse wereld!! Marks and Spencers, Tommy Hilfiger, Vero Moda en de KFC (Waar we hebben geluncht, jammie eindelijk weer frietjes!!) Dat was heel erg gek.. Maar ik was helemaal niet op zoek naar jeans en een t-shirt. Ik was op zoek naar een mooie sari!! Gelukkig waren er ook een paar winkels waar ze die verkochten. De verkopers deden me de mooiste en ook de duurste sari's om ;) ik ben uiteindelijk voor twee goedkopere gegaan: 2 keer 700 rupies. Dat is ongeveer 20 euro. Een roze met gele roosjes en eentje met twee tinten blauw.

Zaterdag was een van de sisters in het meisjeshuis jarig. 'S avonds werd het gevierd en father, brother Oswald, brother Nelson, JG en ik kwamen op bezoek. Ik had mn blauwe sari meegenomen, want die wilde ik graag aan. Aangezien ik geen idee heb hoe je zo'n ding omdoet (het is een groot doek die je om je lichaam moet knopen) en alle jongens hier ook niet, heb ik t aan een van de sisters gevraagd. In een hok werd ik door drie sisters aangekleed. Het bleef niet bij de sari alleen. Ik kreeg een parelketting, pareloorbellen, bloemen in mn haar en natuurlijk een rode stip tussen mn ogen. Ik voelde me toen echt indiaas!!! Rond half 7 startte de avond met een mis. Daarna werden er liedjes gezongen, toneelstukjes en dansen opgevoerd. Er kwam geen einde aan, maar ik heb me heel erg vermaakt. Ikzelf had ook nog een dans gemaakt op een heel populair liedje hier (Pazhagikalam uit de film Aambala) en voor sister Angel opgevoerd :)

Na het eten nog even met de meiden kunnen zingen en dansen en daarna weer terug naar huis.

In de maandelijkse meeting van alle fathers, brothers en sisters kwam naar voren dat de meiden zich achtergesteld en minderwaardig voelen. Als er vrijwilligers komen, verblijven ze altijd in Anbu Illam. Daarom vroeg de directeur aan mij of ik voor een paar weken naar het meisjeshuis zou willen. Dat vinden de meisjes superleuk!! Ik heb gezegd dat ik dat wel wil :) Weer ff wat anders! Lekker tutten!! In april ga ik voor twee weken.

In India is de grote zomervakantie al in mei! In mei ben ik nog in t huis dus heb ik alle tijd voor de jongens en kan ik ook mee als begeleider op zomerkamp!!

Voor de hogere klassen starten morgen de boarding exams (laatste tentamenweek). Drie jongens uit t huis hebben die. De andere jongens die in highschool zitten hebben ook toetsweken de komende weken. Elke dag beginnen ze pas om 1 uur. 'S ochtends moeten ze drie uur lang studeren en 's avonds nog eens twee uur. Als je bij gaat houden hoeveel minuten ze nou echt studeren, kom je denk ik niet verder dan 60 haha. Slapen en tekenen zijn toch wel nummer 1 en 2 ;) Ik vind t echt superleuk om de jongens te helpen met hun Engels.
Omdat Tamil een heel ander alfabet heeft (200 letters!!) en ze ons alfabet pas later hebben aangeleerd blijft t lastig voor ze om Engels te lezen. Ze leren veel gedichten uit hun hoofd, waardoor het eerst lijkt alsof ze supergoed kunnen lezen, maar als ik dan een zin schrijf in hun schrift en vraag het voor te lezen hebben ze geen idee wat er staat.. Genoeg te doen voor me dus ;)

Er zijn jongens die elke 10 minuten om je aandacht vragen, maar ik probeer ook naar de jongens te gaan die niet vragen of je naast ze komt zitten. Het is leuk om te merken, dat als je ze dan hebt geholpen en met ze hebt gepraat, ze veel opener worden :)

Ik heb echt een vast ochtendritme en kom dan ook elke dag stipt half 8 mn kamer uit. Haha dat weten een paar jongens nu ook, dus als ik de deur opendoe schrik ik me nog steeds soms een hoedje omdat er opeens drie jongens pal voor mn neus staan: 'Good morning Renskah!' :)

Vanmiddag hebben JG en ik touristje gespeeld :) Met camera in de aanslag liepen we over het strand, hebben we de vuurtoren beklommen en de beroemde Saint Thomas church bezocht. We vertrokken rond 2 uur om de hitte te ontwijken en zijn nu om half 8 terug. We hebben in 4 verschillende bussen gezeten en een trein gepakt. Chennai is echt enorm!!!!!
Ik zal snel nieuwe foto's op facebook zetten :)

Als afsluiting wil ik zeggen dat ik echt gelukkig ben hier. Ik kan lekker mezelf zijn, en houd echt van alle jongens hier. Natuurlijk heb ik zo mn favorietjes ;) Ik ben zo blij dat ik nog lang niet naar huis ga!!

Wordt vervolgd...


  • 18 Maart 2015 - 15:44

    Xandra:

    Ohh, ik ben ook gek op Chaitea met rijstemelk! Weet in Delft een goed adres, daar gaan we heen als je terug bent! xxxx

  • 18 Maart 2015 - 19:39

    Marika:

    Wat geweldig dat het je zo goed bevalt daar! Ik had niet anders verwacht, maar het is tóch afwachten....toch? Ik vroeg me al af of er in dat meisjeshuis ook vrijwilligers zijn, maar nee dus. Goed dat je die meiden even van hun minderwaardigheidsgevoelens gaat afhelpen. you go girl!

  • 18 Maart 2015 - 20:02

    Helma Berfelo:

    hoi Renske

    Heerlijk om zo jullie ervaringen te lezen. Als ik aan het lezen ben heb ik het gevoel daar ook een beetje te zijn, zo leuk schrijf jij ze op. Heerlijk dat jullie ook van ieder moment kunnen genieten. Ga lekker jezelf daar zijn en hopelijk te blijven. Tot het volgend verslag. Groetjes ook aan je reisgenoot JG.

    Groetjes Helma

  • 18 Maart 2015 - 21:03

    Sylvia De Boo:

    Hahaha, we hadden het er van de week nog aan tafel over. Jop zei dat jij altijd zo goed aan het schrikken te maken bent wanneer je je kamer of de wc uitkomt door alleen maar achter de deur te staan. Dat weten ze dus in Chennai ook of stiekem door Jop ingefluisterd.....

  • 18 Maart 2015 - 21:58

    Erna:

    Ha Renske,

    mooi hoor, zo'n sari. Staat je goed!! Zo leuk en tot de verbeelding sprekend, jouw verslagen. Zie weer uit naar een volgend relaas! GENIET!!! (Heb nog nooit van zo'n thee gehoord. En die verkrijg je dus ook in Delft?).

    Groetjes!!

  • 19 Maart 2015 - 10:52

    Ina En Gijs Kraak:

    Beste Renske,

    Wat fijn je verslag weer te lezen en te merken dat je er zo positief aanwezig bent met hart en handen.
    "En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet....." We wensen jou en Jan Gijs nog een
    hele goede periode daar toe!! We zijn heel benieuwd naar een foto van je outfit met sari tijdens het feestje van sister Angel in het meisjeshuis. Onlangs hebben we foto's gezien van het pannenkoekenfestijn. Geweldig !

    Groetjes.

  • 20 Maart 2015 - 07:15

    Anja:

    Lieve Renske,

    Ja de foto van jou in sari had ik gezien.
    Fantastisch en wat een schitterende kleuren,
    Wat weer een heerlijk verhaal,ik ben steeds weer blij wanneer je iets stuurt.
    ik denk echt dat je een boek zou kunnen schrijven denk er eens over na.
    (of bundel gewoon deze verslagen)
    ik zie juliie trouwens al helemaal staan pannenkoeken bakken.
    en dan ook nog in die hitte,
    Natuurlijk lusten ze dat,met liefde gebakken..
    Nu nog een beetje roomboter en bruine suiker over je rijst en het is nog meer smullen,en anders denk je het er maar bij. Toch??
    Fijne week weer.
    dikke knuffel met een hele grote afstand van mij
    Hou je taai.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renske

Ik ben 5 maanden in India om vrijwilligerswerk te doen op een straatkinderenproject en het land te zien!!

Actief sinds 29 Jan. 2015
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 16085

Voorgaande reizen:

11 Februari 2015 - 20 Juli 2015

India

Landen bezocht: