Stroopwafels, Mens-erger-je-niet en shakiramoves - Reisverslag uit Madras, India van Renske Boo - WaarBenJij.nu Stroopwafels, Mens-erger-je-niet en shakiramoves - Reisverslag uit Madras, India van Renske Boo - WaarBenJij.nu

Stroopwafels, Mens-erger-je-niet en shakiramoves

Blijf op de hoogte en volg Renske

25 Februari 2015 | India, Madras

Hoi!!
Dit blog heb ik maandag geschreven, maar door een storing heb ik m nu pas kunnen plaatsen..

Hee Allemaal!!
Zijn jullie er weer klaar voor?
Er is weer een week voorbij en ik veel te veel te vertellen :)

Allereerst, ik leef nog steeds!! En ik heb t nog steeds heel erg naar mn zin hier. Ik had t zelf heel anders verwacht, maar ik heb helemaal geen last van heimwee!! Zelfs na mn eerste skypesessie met mn papa en mama niet :) ( wat één grote chaos was met 6 in Tamil pratende jongens naast me haha ;) )

Om jullie een idee te geven.. Zo zien de werkdagen eruit voor mij:

7.00 opstaan, wassen en aankleden. Het liefst ben ik zo snel mogelijk weg uit mn kamer want het stikt er van de muggen!! Gisteren heeft Mohammed een vuurtje aangemaakt in mn kamer dat alle muggen dood zou maken.. Nou nee dus.. Vannacht echt heel slecht geslapen, want mn musquitonet was opengegaan dus ik ben nog meer lek gestoken dan ik al was en kon gewoon niet stoppen met krabben.... :( En al mn kleding stinkt nu heerlijk naar rook hehe ;)

Oké, genoeg geklaagd voor de hele week!! Rond 7.30 ontbijt ik samen met father Johnson en om 7.45 gaan de jongens en help ik met opscheppen. Jan-Gijs komt altijd wat later zn bed uit haha en eet pas later.

Om 8.15 moet iedereen klaarstaan in uniform, haartjes gladgkam, om naar school te lopen. School begint om 9.00. Het is dus een aardige wandeling, maar echt superleuk! Ik kijk echt mn ogen uit en zeg iedereen gedag in Tamil. Haha de reacties van mensen zijn altijd heel verschillend. Sommige lachen vriendelijk terug, anderen staren me aan alsof ze water zien branden, weer anderen willen me graag aanraken of op de foto.
Ik loop altijd met wat kleintjes aan mn hand. De grote boys lopen op een wat harder tempo ;) Eerst komen we langs de highschool waar de grote jongens zitten. Primary school is nog een aardig stukje verder, door een druk stukje stad in spitsuur jippieee..
Weer terug naar huis loop ik gezellig tussen mn vier grote broers in(nouja volgens mij ben ik de langste haha): Jan-Gijs, Oswalt, Nelson (brothers) en Leenus (leider van de kleintjes).

Als we rond 9.30 terugkomen hebben we twee uur tijd voor onszelf. De afgelopen week heb ik voornamelijk Mens Erger Je Niet (ik houd echt van dat spel!!) en Uno gespeeld met Leenus en thuisblijvers Dharma en Sadique. Ze konden niet naar school omdat de een een gebroken voet heeft en de anders grote wonden aan de onderkant van zn voet. Vanaf vandaag zijn ze weer naar school!! Mwehh :( Ook ga ik in mn vrije tijd naar Leenus kamer.. Haha om te gamen ;) Need for speed 2005 nog wel jajaaa ;P
Ook vind ik t leuk om naar de Indiase MTV te kijken. Zo leuk al die leidjes en dansen :D

Om 11.30 vertrekken Jan-Gijs, Oswalt, Nelson en ik naar het centrum van Chennai. Daar zit het hoofdkantoor. Daar lunchen we met de fathers en kunnen we op de computer. Vrijdag hebben we zelfs Wie is de Mol teruggeken! In het huis is het internet veeeeeeel te langzaam daarvoor..

Rond 14.00 gaan we weer terug met een tuktuk :) Altijd weer een bumpy ride ;)

Om 16.30 komen de jongens terug uit school. Dan is het spelen geblazen!! Ik speel het liefst spelletjes binnen (het is veel te warm buiten), maar Jan-Gijs gooit graag een balletje op het volleybalveld :)

Om 17.30 gaan we met zn allen naar de studyhall. Daar help ik waar ik kan maar eigenlijk ben ik voornamelijk een afleiding voor de jongens haha..
Ik leer ze Engels en Nederlands en ik krijg Tamilles. Ik kan al tot 20 tellen en heb een woordenschat van zo'n 15 woorden woehoeee :D

Om 18.15 krijgen de jongens een snack want pas om 20.00 eten ze avondeten.

Na het avondeten gaan we naar buiten en bidden de jongens hun rosary. In drie groepen, gesorteerd op leeftijd, lopen ze heen en weer over het veld en zeggen hun gebeden hardop. Daarna komen de groepen bij elkaar en vertelt Father nog een verhaal. Daarna wens ik iedereen goodnight. Het is dan ongeveer half tien. Voor ik echt ga slapen praat ik altijd nog ff bij op whatsapp :) Dus voor mensen die willen appen.. Rond half 5 jullie tijd ben ik online ;)

Vrijdag was Jan-Gijs jarig! Het was echt een hele leuke dag. Er was taart en we hebben aan iedereen stroopwafels uitgedeeld. Jan-Gijs mocht bij Father op de motor rijden en we hadden jaja met zn tweeen eeen dans ingestudeerd voor de kids, die we 's avonds opvoerden. Haha ik wordt nog steeds geplaagd met mn danspasjes. Te veel shakira volgens de jongens haha, die elke keer als ze me zien expres met hun heupen draaien hahaha. Ze vonden me wel heel goed gelukkig :) Het is gefilmd en hij staat binnenkort op youtube dus als je wilt lachen.. ;) Ze plagen me sws heel veel haha. Ik heb ze het woord oma geleerd en dat is helaas mn nickname geworden.. Jan-Gijs is opa natuurlijk ;)

Ik wordt hier nu voornamelijk aka genoemd. Aka betekent sister. Aka Boo dus :) Ik weet al bijna alle namen en ook al wel hoe ik elke jongen moet aanpakken. Sommige kun je namelijk lekker hard grijpen en gaan stoeien en anderen hebben gewoon behoefte aan een arm op hun schouder en een glimlach.

Ik houd van de weekenden hier :) Superrelaxed en alle tijd voor de jongens. Gisteren heb ik een quiz georganiseerd voor ze over Nederland :) Amsterdam onze hoofdstad? Brood bij je ontbijt? Een koning???!! Ze hadden geen idee haha.. Ook kijken we naar Tamil filmsin het weekend. Gisteren zat ik naast de best Engels sprekende jongen van de groep, Roopesh. Hij vertaalde elke zin voor me, superchill :) De films hier zijn echt leuk. Lekker musicalachtig en romantisch :)

Oo oo ik moet er weer vandoor!!

Foto's staan op mn facebook, want het lukt me niet meer om ze te uploaden op deze site.. Jammerrrr

Wordt vervolgd...





  • 25 Februari 2015 - 18:03

    Maria:

    Ha Renske,

    Wat leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. Best intensieve dagen zo, lijkt me. Nog veel plezier toegewenst!
    Hier op Ypenburg is alles prima. Deze week hebben we vakantie, altijd goed. Groeten van Christiaan, Maria, Esther, Josephine en Mirjam.

  • 25 Februari 2015 - 18:23

    Mama Sylvia:

    In je persoonlijke missie die je moest formuleren voor SAMEN schreef je :
    "Mijn missie is om een lach op de mond van die kinderen te toveren en op de van mezelf :) "
    Dat is tot nog toe aardig gelukt, geloof ik!! :-* Trots op jou!! Xxx

  • 25 Februari 2015 - 19:45

    Anja:

    Lieve Renske.

    Je tovert in ieder geval een glimlach op mijn gezicht.
    Wat heerlijk om weer iets van je te horen.
    Pittige dagen inderdaad,je krijgt geen kans je te vervelen.
    Ik dacht dat je in een eerdere mail vertelde dat de muggen jou nooit lekker vonden.
    Jammer voor jou dat ze nu toch ook jou bloed heerlijk vinden.
    Ik wil met alle liefde met je appen maar heb je nummer niet.
    Ga ik aan je moeder vragen.
    Van de tijd dat wij ooit in Malawi waren deden we in de avond een soort wierrook ringen aan.
    Deze branden de hele nacht en houden muggen echt op afstand
    Geen idee of je dat daar kunt kopen.
    Maar ruikt lekkerder dan rook in al je kleren
    Wat goed dat je al alle namen kent,ik zou het je niet nadoen.
    Maar dat kan ook met mijn leeftijd te maken hebben.
    Hele fijne week weer.
    Ik blijf je stoer vinden,ben echt trots op je
    Dikke kus van Anja

  • 25 Februari 2015 - 20:58

    Debora:

    Hee Renske

    Wat leuk weer iets te lezen van je.
    Ik zag je email en ik betrapte mezelf erop dat ik zelf een glimlach op mijn gezicht kreeg!
    Ik dacht ha een mail van Renske ben benieuwd wat ze weer beleeft heeft!:))
    Wat een dagen joh.
    Maar wat zullen die jongens een lol met je hebben.
    De meisjes missen je wel (grappig want we zagen je niet dagelijks)
    Ik zei namelijk van de week dat we oppas nodig hebben.
    Nee Renske kan niet:(
    Ik wens je nog heel veel plezier.
    Geniet!
    Veel liefs van de van Sighems

  • 25 Februari 2015 - 21:53

    Erna:

    Ha die Renske, wat een heerlijk verslag om te lezen. Ik zie het allemaal voor me, echt waar!! Wat fijn dat jij (en Gijs-Jan) het zo naar jullie zin hebben. Een goed begin is het halve werk zegt het spreekwoord. En van een goed begin kunnen we zeker spreken denk ik zo. Behalve die rotmuggen dan. Alhoewel ik in 1 van de laatste Happinezen las dat ook muggen moeten worden gerespecteerd, zij hebben ook een leven. Met zoveel bulten zou mij dat niet meevallen denk ik ;-). Weer heel veel succes en plezier gewenst Renske. Hartelijke groeten van ons, Erna

  • 26 Februari 2015 - 12:50

    Marlies:

    Hai Renske, wat leuk om weer verslag te lezen van je bezigheden daar in 'het verre'... Ik krijg het al aardig op mijn netvlies, je beschrijvingen zijn beeldend, en ik zit hier met een grote glimlach je verhaal te volgen (behalve dan bij die vreselijke muggen...) In gedachten zie ik natuurlijk al die leuke jochies gaan en ik kan mij helemaal voorstellen hoe je het ze vol overgave naar de zin maakt! Super!
    Van mijn kant niet veel spannend nieuws; binnenkort hebben we hier ons reünietje en zullen met '7G' aan je denken!
    Geniet daar verder van je bijzondere ervaringen en tot de volgende keer.
    Groetjes, Marlies


  • 27 Februari 2015 - 16:36

    Gijs En Ina Kraak:

    Ha Renske,

    Leuk en interessant om je verslag weer te lezen. Nu weten we hoe jouw dag er zoal uitziet. Erg afwisselend, maar wel intens. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en al de namen van de jongens al weet!
    Sterkte met de muggen! Misschien dat de tips van Anja over de wierook ringen jou kan helpen.
    We zien weer uit naar je volgende verslag!

    Groetjes van Ina en Gijs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renske

Ik ben 5 maanden in India om vrijwilligerswerk te doen op een straatkinderenproject en het land te zien!!

Actief sinds 29 Jan. 2015
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 16051

Voorgaande reizen:

11 Februari 2015 - 20 Juli 2015

India

Landen bezocht: